SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › rel=canonical
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
13 februari 2009 om 1:38 pm #21251
Ik lees zojuist een interessant artikel van John de Haan over de rel=canonical. Dit is een mooie meta-tag om Google duidelijk te maken wat de primaire pagina is, in geval van dubbele content.
http://www.haan-seo.nl/blog/canonical-standaard/
Handig als je dubbele content niet kan voorkomen en de kracht van inkomende verwijzingen naar de verschillende pagina’s wilt bundelen naar die ene primaire pagina.
-
15 februari 2009 om 3:53 pm #24756
Een goede stap om een extra alternatief te hebben om problemen rondom dubbele content in zoekmachines te verhelpen!
Met name goed dat Google, Yahoo en Microsoft hierin samenwerken, wat in 2006 al gebeurde met het sitemap.xml protocol.
Mijn mening is echter dat je dubbele content problemen in deze volgorde het beste kunt oplossen:
1) Goede site structuur (voorkom waar mogelijk dubbele content)
2) Permanente redirect 301 (zowel bezoekers als zoekmachines worden permanent doorverwezen)
3) Robots.txt of Meta robots tag (pagina(‘s) uitsluiten van indexatie)
4) Canonical tag (als de voorgaande verbeterpunten niet toepasbaar zijn)Belangrijk vind ik bij dit ‘canonical tag’ initiatief dat het een richtlijn is voor zoekmachines, geen commando (zoals een permanente (301) redirect wel is).
Als de pagina’s onvoldoende identiek zijn, de canonical tag genegeerd wordt (mede om misbruik te voorkomen).
Merk op dat deze tag alleen werkt binnen hetzelfde domein. Je dus geen verwijzing maken tussen identieke content op verschillende domeinen.
-
16 februari 2009 om 7:56 pm #24757
Goede aanvullingen, dank!
-
26 februari 2009 om 7:04 pm #24776
En een verdere uitleg, gisteren, van dit element door Matt Cutts op een Google blog: Official Google Webmaster Central Blog: Canonical Link Element: presentation from SMX West
-
21 september 2009 om 3:30 pm #24997
Zag zojuist een interessante video over de rel=canonical:
Wat ik mn. interessant vond was te horen dat de rel=canonical door Google “essentially” behandeld wordt als de 301-redirect. Dat betekent dat de link-populareit ook wordt doorgegeven aan de canonical version als een pagina de rel=canonical meekrijgt.
Het verschil tussen de rel=canonical en de 301-redirect is dat we de rel=canonical gebruiken als de dubbele content-pagina wél gewoon door de bezoeker moeten kunnen worden geraadpleegd (bv een printversie van een bepaalde pagina), terwijl de 301-redirect maakt dat de dubbele content pagina ook voor bezoekers verdwijnt.
-
21 september 2009 om 3:30 pm #21252
O ja, de url van de video:
Official Google Webmaster Central Blog: Duplicate content and multiple site issues
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.